Tai Chi Chuan und Diabetes Mellitus (Typ 2)
Der erste Schritt in ein erfülltes und glückliches Leben beginnt mit der bewussten Wahrnehmung der eigenen Bedürfnisse. Je aufmerksamer und achtsamer Sie mit sich selbst umgehen, desto mehr werden Sie von einer ausgewogenen Gesundheit, gesteigerter Kreativität oder einem erhöhten Maß an sozialer Kompetenz profitieren. Genau an diesem Punkt setzt mein Entspannungsprogramm an. Techniken wie Progressive Muskelrelaxation (PRM), Autogenes Training (AT), Qigong oder auch Tai Chi Chuan sind ideale Methoden, die sich immer aufs Neue bewährt haben, weil sie eine umfassende und lang anhaltende Kräftigung und natürliche Regeneration bewirken. Ich biete Schnupperkurse, Fortbildungen, Kurse und Einzeltrainings in Progressiver Muskelrelaxation (PRM), Autogenem Training (AT), Qigong, Qigong für Kinder und Tai Chi Chuan im Raum Köln, Bonn und Oberberg an. Wenn Sie keinen der Kurse oder Workshops besuchen können, komme ich auch gerne in Ihr Unternehmen.
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Tai Chi Chuan und Diabetes Mellitus (Typ 2)

 

Tai Chi Chuan und Diabetes Mellitus (Typ 2)

Posted by Siegbert Engel in - 04 Nov 2009

tao_yin_yang3J Rehabil Med. 2009 Nov;41(11):924-9.
Effect of 12-week tai chi chuan exercise on peripheral nerve modulation in patients with type 2 diabetes mellitus.

Hung JW, Liou CW, Wang PW, Yeh SH, Lin LW, Lo SK, Tsai FM.

Department of Rehabilitation Medicine, Chang Gung Memorial Hospital – Kaohsiung Medical Center, Chang Gung University, Kaohsiung Hsiang, Taiwan.

OBJECTIVE: To examine the effect of tai chi chuan exercise on peripheral nerve modulation in patients with type 2 diabetes mellitus.

DESIGN: Parallel group comparative study with a pre- and post- design.

SUBJECTS: Twenty-eight participants with diabetes mellitus and 32 healthy adult controls from communities in Kaohsiung, Taiwan.

METHODS: Cheng’s tai chi chuan, 3 times a week for 12 weeks. Fasting blood glucose levels, insulin resistance index and nerve conduction studies were measured.

RESULTS: A 12-week tai chi chuan programme significantly improved fasting blood glucose (p = 0.035) and increased nerve conduction velocities in all nerves tested (p = 0.046, right; p = 0.041, left) in diabetic patients. Tai chi chuan exercise did not advance the nerve conduction velocities of normal adults; however, it significantly improved the motor nerve conduction velocities of bilateral median and tibial nerves, and distal sensory latencies of bilateral ulnar nerves in diabetic patients. Tai chi chuan exercise had no significant effect on amplitudes of all nerves tested in diabetic patients.

CONCLUSIONS: Results from this study suggest that fasting blood glucose and peripheral nerve conduction velocities in diabetic patients can be improved by 12 weeks tai chi chuan exercise. A further larger randomized controlled clinical trial with longer follow-up time is needed.

(Source: Pubmed)

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